Sedacja

Strona główna » Usługi » Sedacja

Leczenie dentystyczne dla wielu osób wiąże się ze stresem. U niektórych strach jest tak silny, że mówić można o dentofobii. Jednym ze sposobów uspokojenia pacjenta z dentofobią jest zastosowanie sedacji wziewnej, czyli gazu rozweselającego.

Czym jest sedacja wziewna?

Leczenie gazem rozweselającym, czyli sedacja wziewna podtlenkiem azotu jest łatwym i bezpiecznym sposobem na uspokojenie pacjenta, który nie radzi sobie ze stresem, związanym z wizytą u dentysty. Działanie sedacji wziewnej polega na ograniczeniu świadomości pacjenta, czuje on odprężenie i rozluźnienie. U niektórych pacjentów sedacja wziewna częściowo znosi odczucie bólu. Gaz rozweselający zmniejsza lęk przed leczeniem stomatologicznym. Stosuje się go zwłaszcza u pacjentów zmagających się z dentofobią. Dawka podtlenku azotu dobierana jest indywidualnie. Stomatolog może ją zwiększyć bądź zmniejszyć w trakcie przeprowadzania zabiegu. Często sedację wziewną stosuje się u pacjenta jeszcze przed podaniem środka znieczulającego w zastrzyku.

Jak przebiega leczenie stomatologiczne przy użyciu sedacji wziewnej?

Leczenie stomatologiczne przy wykorzystaniu sedacji wziewnej wygląda tak, jak i leczenie bez użycia sedacji. Jedyną różnicą jest to, że na nos pacjenta stomatolog zakłada specjalną maseczkę, przez którą podawany jest podtlenek azotu wraz z tlenem. Działanie sedacji wziewnej rozpoczyna się od razu po rozpoczęciu, dlatego też często sedacja zaczyna się  jeszcze przed podaniem znieczulenia miejscowego. Sedacja nie znosi bowiem całkowicie bólu. Działanie przeciwbólowe sedacji pojawia się u części pacjentów. Z tego względu oprócz sedacji dentysta może podać także znieczulenie miejscowe, zwłaszcza podczas ekstrakcji czy leczenia zęba z zaawansowaną próchnicą.

Sedacja – rozwiązaniem dla dzieci i dorosłych

Sedację wziewną stosuje się zarówno u osób dorosłych, jak i u najmłodszych pacjentów. Leczenie podtlenkiem azotu uspokaja dzieci, dzięki czemu możliwe jest przeprowadzenie zabiegów profilaktycznych w warunkach komfortowych. Dzięki zastosowaniu sedacji wziewnej współpraca z małym pacjentem jest ułatwiona, a zaplanowane leczenie można przeprowadzić szybko. U dzieci w czasie sedacji często pojawiają się marzenia senne, zaś po zabiegu w wielu przypadkach występuje niepamięć wsteczna, dzięki czemu mały pacjent nie pamięta dobrze zabiegu. U dorosłych sedacja jest polecana zwłaszcza osobom z dentofobią. Zminimalizowanie bólu towarzyszącego zabiegowi sprzyja zmniejszeniu obaw przed leczeniem stomatologicznym w przyszłości. U większości pacjentów sedacja wziewna jest dobrym rozwiązaniem, by zminimalizować stres towarzyszący wizytom u stomatologa.

Przeciwwskazania do zastosowania sedacji wziewnej

Gaz rozweselający jest bezpieczną metodą radzenia sobie z lękiem przed leczeniem stomatologicznym, jednak istnieją przeciwwskazania wykluczające zastosowanie sedacji. Leczenia gazem rozweselającym nie stosuje się w pierwszym trymestrze ciąży, a także przy chorobach psychicznych, porfirii, miastenii czy stwardnieniu rozsianym. Metoda ta nie może być również stosowana przy przeroście migdałków gardłowych i ciężkich chorobach płuc. Czasowe wykluczenie obejmuje także osoby cierpiące na katar, które nie mogą oddychać przez nos. Chorobą wykluczającą sedację jest także ostre zapalenie zatok oraz zapalenie ucha środkowego. Sedacja wziewna wymaga współpracy pacjenta ze stomatologiem, dlatego nie zaleca się jej u osób, które są niezdolne do podjęcia współpracy. Ze względu na fakt, że w czasie sedacji mogą wystąpić halucynacje nie zaleca się jej osobom uzależnionym od alkoholu lub innych substancji. Sprawdź także: endodoncja

Napisz, zadzwoń lub wypełnij formularz kontaktowy.

ER-Dental

fax: (22) 8391991